Hooge platen
www.ikmaakmezorgen.nl

Herfst rond de Westerschelde

Zierikzee, oktober 2007. Het weekend van 13/14 oktober was een prachtige herfstdag. Wie denkt dat je voor herfstkleuren naar de bossen moet heeft het mis. In dat weekend was ik op de Hooge Platen en was onder de indruk van de herfstkleuren van de 'zoute plantengroei'. De webredacteur was een weekend alleen rond en op de Hooge Platen en hij dacht na over de stand van zaken van het Natuurpakket Westerschelde.

Ondanks het prachtig weer was er geen belangstelling voor de Hooge Platen. De meeste zeilers uit Breskens kozen er voor om een laatste tochtje te maken, voordat de boot de winterberging in gaat; of zij deden mee aan de Breskens-Antwerp Race. Het was een prachtig weekend. Voor Rijkswaterstaat is het winterseizoen echter al begonnen. M.a.w.: er mag niet meer aan de waterkeringen gewerkt worden.
De herfstsfeer bewerkstelligde beschouwende gedachten en dan ga je onwillekeurig aan de ontpolderplannen denken.


De brief van Verburg, Verhagen en Huizinga van 3 okt 2007

In die brief gaan de ministers in op de vragen die de leden van de Tweede Kamer gesteld hebben in verband met de goedkeuring van de Scheldeverdragen. Van die brief wordt je, zeker met al de herfstkleuren om je heen, niet vrolijk. Lees vooral die brief zelf. Hier vindt u slechts wat mij opgevallen is (en wat ik wil benadrukken, zullen voorstanders van ontpolderen zeggen).

De ontwikkelingsschets is een stevig in elkaar getimmerd bouwwerk is, dat zo maar niet neer te halen is. De regering verwijst in de brief slim steeds naar de ontwikkelingsschets.
Dat de meerderheid van de Zeeuwen tegen de natuurmaatregelen is heeft allleen maar bereikt dat de bewindslieden daar 'kennis van genomen hebben', zoals dat in bestuurlijke kring heet. Maar signalen dat we met een regering te maken hebben die speciaal 100 dagen genomen heeft om te luisteren naar wat de bevolking belangrijk vindt, zijn niet in de brief terug te vinden.

Die ontwikkelingsschets moest wel goed in elkaar getimmerd worden, want bij de vorige verdieping midden jaren '90 was duidelijk dat Zeeland er in brede lagen, op de milieubeweging na, tegen was. Hoe men er in het midden van de jaren '90 over dacht is haarfijn in detail te lezen in de afstudeerscriptie bestuurskunde 'Commotie rond de Westerschelde' van A.J.G. Poppelaars (provincie bibliotheek MAG 8843), tegenwoordig gedeputeerde van de provincie Zeeland. In die scriptie wordt uiteengezet hoe men in Zeeland in brede lagen in de politiek en bij maatschappelijke organisaties tegen ontpolderen was. De ontpolderplannen zijn toen niet uitgevoerd. Poppelaars spreekt zelfs van een bestuurlijke zeperd. Vervolgens is men toch via een lange termijnvisie voor de volgende verdieping aan de ontwikkelingsschets gaan werken. Daarmee werd willens een wetens een bouwwerk opgetuigd, waar de bevolking het niet mee eens is. Dát verwijt ik de politiek. Wat de bevolking wil is als onbelangrijk, ouderwets en emotioneel gekarakteriseerd (van Gelder). Voor de kiezers heeft men vrijwilligheid bedongen, maar voor het project ingestemd met de onteigeningswet. Politiek stinkt!

Terug naar de brief. De Tweede Kamer heeft pittige vragen over het Scheldeverdrag gesteld. Om goed te kunnen antwoorden worden er hier en daar formuleringen gebruikt die voor tegenstanders interessant zijn.

Op vragen of natuurherstel elders in de Delta kan plaats vinden antwoordt de regering dat 'naar de mening van de regering' maatregelen alleen in de Westerschelde plaats kunnen vinden. Dus, er is ook een andere mening mogelijk. Natuurlijk, want interpretatie van wetgeving wordt pas definitief duidelijk na een uitspraak van de rechter!

De regering is duidelijk. Bij het natuurpakket Westerschelde is sprake van natuurherstel en niet van natuurcompensatie. De Westerschelde is de vorige eeuw achteruit gegaan. Daar zal iedereen het over eens zijn. Daar is de regering duidelijk in. Men spreekt in de brief ook dat recentelijk ( 50 jaar geleden) zelfs nog 1200 ha. ingepolderd is. Maar, dan spreken we van voor het Delta-plan. Dan moet je zo ook de hele delta bekijken. Hoe staat het met de Oosterschelde als die met de jaren 50 vergeleken wordt? Heel veel meer is de Oosterschelde achteruitgegaan vergeleken met de Westerschelde? Daar is het estuariene karakter totaal verdwenen door geen zoet rivierwater meer van boven in de Oosterschelde te laten lopen. Om nog maar te zwijgen over het Zoommeer. Daar is pas écht natuurherstel nodig.
Waarom in de ontwikkelingssschets alleen maar natuurherstel in de Westerschelde?
Omdat de milieubeweging anders niet zou instemmen met de verdieping van de Westerschelde. Men heeft gezien hoe bij de vorige verdieping de ontpoldering als natuurcompensatie wel beloofd, maar niet gerealiseerd werd. Antwerpen en de milieubeweging hebben het best onderhandeld bij het tot stand komen van de Ontwikkelingsschets. En iedereen doet alsof er een evenwichtige beslissing genomen is. "Flikker toch op", zou Youp van 't Hek zeggen.

Over de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000: die zijn braaf aangepast. Voor de Westerschelde zijn ze hoger dan voor de overige gebieden in de Delta.
Als je meer dan 50 jaar terug kijkt (en dat doet men in de onderbouwing van het natuurherstel, dan zou je meer aan de nadelige gevolgen van het Delta-plan moeten doen dan in de Westerschelde hier en daar een klein hoekje land onder water te zetten.

Het MOVE (Monitoring Verdieping Westerschelde) rapport verdient speciale aandacht. Het wordt gebruikt om te onderbouwen dat niet aan de doelstellingen van Natura 2000 voldaan wordt. Move was echter opgezet om de gevolgen van de tweede verdieping te monitoren. De belangrijkste conclusies uit MOVE zijn dat tal van hypotheses niet uitgekomen zijn, dat sommige habitats vooruit gegaan zijn en sommige achteruit. Bovendien stelt men dat er eigenlijk 25 jaar gemonitord moet worden i.p.v. 10 om de gevolgen van de verdieping vast te kunnen stellen. Straks gaat de derde verdieping over de tweede heen terwijl de effecten van de tweede nog niet uitgewerkt zijn. De tweede verdieping moest wel gecompenseerd worden en de derde niet. Kortom één grote onzekerheid! En dan zegt de regering in de brief dat naar verwachting geen compensatie nodig is voor de derde verdieping. Puur speculatie zonder onderbouwing is dat!
Door voorstanders van ontpolderen wordt het MOVE rapport gebruikt om te onderbouwen dat de Westerschelde achteruit kachelt. Dat is onterecht. Op tal van gebieden is de Westerschelde in die 10 jaar vooruit gegaan. Lees het rapport zelf! Voor mij is de belangrijkste conclusie dat ondanks alle computermodellen voorspellen wat de gevolgen van een ingreep zijn nog steeds onbetrouwbaar zijn. (Dat zegt het rapport zelf trouwens ook)
Geen grote ingrepen in de Westerschelde dus!

De politiek heeft nooit echt keuzes gemaakt in dit dosier en nu zitten ze met de gebakken peren die ze zelf opgezet hebben.

 

Terug naar Startpagina
Terug naar Krantenartikelen
Terug naar Ikmaakmezorgen-artikelen


De Hooge Platen met zicht op de Kaloot.




Het was druk op de Hooge Ploate......

De avond, en ....

de volgende morgen....

en zondagmiddag komen de wedstrijdzeilers uit Antwerpen terug.

 

 

 

Van de gelegen-heid heb ik gebruik gemaakt om de pokken van de klapschroef te krabben.