Maersk Triple-E: het containerschip van de toekomst
Maersk triple-E-klasse
Klik op afbeelding voor computer simulatie van de Maersk Triple-E klasse
 

Maersk Triple-E:
Het containerschip van de toekomst

Zierikzee, 6 maart 2011. (herzien 7-3-2011)
Maersk kondigde in februari jl. aan dat zij een order van 10 nieuwe 18.000 TEU containerschepen geplaatst heeft met een optie op nog eens 20. Korea’s Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Ltd. bouwt de schepen. Ze zullen tussen 2013 en 2015 geleverd worden en deze schepen zullen de begrippen 'afmetingen en efficiency' in de scheepsbouw totaal veranderen. De drie E's staan voor Economy of scale, Energy efficiency en Environmentally improved, aldus het persbericht van Maersk.


De nieuwe standaard?


Het ziet er naar uit dat dit type schip de nieuwe standaard voor de grotere containerhavens gaat worden. Het schip is niet langer dan het grootste containerschip van dit moment, de Emma Maersk, maar kan wel 16% meer containers meenemen met hetzelfde motorvermogen. Nieuw is dat dit schip niet meer 25 knopen vaart maar 20. Dat geeft een vermindering van 37% aan CO2 uitstoot. Voor het eerst is er een supercontainerschip ontworpen voor een matige snelheid.
Containerschepen zijn al verreweg de goedkoopste manier van transporteren en worden met de nieuwe generatie per container alleen nog maar goedkoper. Een ton goederen geeft bij transport over 1 km met een Triple-E schip 3 gram uitstoot aan CO2. Een vrachtwagen of vliegtuig geeft respectievelijk 16 en 187 keer zo veel uitstoot.

Bovendien worden deze schepen volgens het cradle-to-cradle principe gebouwd. Bij het ontwerp is rekening gehouden dat het gerecyled kan worden in drie stromen materiaal: Hoogwaardig staal, gewoon staal en koper. Ook ligt al vast hoe het schip gesloopt moet worden. Dit soort schepen worden niet meer gesloopt op de stranden van arme aziatische landen. Meer informatie op de website www.worldslargestship.com


Betekenis voor de Westerschelde

De roep om een nieuwe verdieping en vooral ook verbreding van de Westerschelde en de Zeeschelde zal nu groter worden, alhoewel de diepgang van deze schepen niet groter is dan die van de huidige MSC Beatrice-serie. Die steken zelfs nog een stukje dieper, tot 15 meter. Het zal waarschijnlijk mogelijk zijn dat met speciale verkeersbegeleiding dit soort supercontainerschepen wel op de Westerschelde zouden kunnen varen. De Triple-E serie is uiteindelijk maar 40 m langer dan de MSC Beatrice-serie. Maar, Maersk lost geen containers in Antwerpen, maar in Zeebrugge. En MSC heeft zijn kranen achter de Berendrechtsluizen, waarop de Beatrice-schepen op gebouwd zijn. MSC kan in de huidige opzet niet groter bouwen. Of ze moeten naar het Deurgangsdok aan de overkant van de Schelde...
Belangrijk is dat de Triple-E serie schepen breder zijn i.p.v. langer. De breedte van dit soort schepen is 59 meter, terwijl de MSC Beatrice serie maar 51 meter breed zijn. Het aantal havens met grotere kranen neemt snel toe.
Hoe dan ook, het zal een kwestie van tijd zijn voordat de reders van containerschepen die wel op Antwerpen varen met dit soort schepen willen gaan varen. De efficiency-winst is te groot. Het zal Antwerpen wel op z'n kop zetten.

Het zal ook duidelijk zijn dat verdere verdieping een moeilijk punt zal worden, zowel voor de milieubeweging als de veiligheid. Door verbreding van de vaargeul onstaat er minder ruimte voor de zo belangrijke estuariene processen. Bovendien is het noodzakelijk dat de huidige verdieping eerst tot rust komt na twee verdiepingen achter elkaar. Alle deskundigen konden geen garantie geven dat de verdieping zal uitwerken zoals berekend was. Daar is 10 tot 25 jaar voor nodig, en wel om de verdieping als het ware tot rust te laten komen. Vanuit de Westerschelde bezien is nu een vierde verdieping onverantwoord. Maar vanuit de Antwerpense economie zal men anders redeneren. We zullen gauw horen wat prevaleert, vrees ik.


Retour Startpagina
Retour Krantenartikelen
Retour Ikmaakmezorgen-artikelen