De Standaard
Zware klap voor Antwerpse haven
donderdag 09 februari 2012
ANTWERPEN - Zes grote containerrederijen vinden de Antwerpse haven niet langer een prioriteit. Dat is geen goed nieuws, erkent het havenbestuur.
Van onze redacteur
Voor de Antwerpse haven, die veel ambitie heeft, was het gisteren een zwarte dag. Een splinternieuw samenwerkingsverband van zes grote containerreders -de G6Alliance- heeft immers besloten minder vaak naar de Antwerpse haven te komen. In plaats van twee regelmatige passages per week met containerschepen vanuit het Verre Oosten, hebben ze besloten om het te houden bij één Antwerps bezoek. 'Slecht nieuws', erkent woordvoerster Annik Dirkx van het Antwerpse havenbestuur.
De zes containerreders geven Antwerpen nog een extra tik door aan te geven dat Rotterdam, Hamburg en Southampton de Europese hub-havens worden. Daarmee degraderen ze Antwerpen tot haven met een regionaal belang. Zo'n mededeling kan Antwerpen missen als kiespijn. De haven doet er immers alles aan om internationaal duidelijk te maken dat ze dankzij de Scheldeverdieping en het Deurganckdok grote troeven in handen heeft als knooppunt voor de intercontinentale containervaart.
De tegenvaller komt op een slecht moment. In Antwerpse havenkringen is er heel wat zenuwachtigheid als er vragen komen over de toekomst van de grootste containerklant van de Antwerpse haven. De Zwitsers-Italiaanse scheepvaartgroep MSC is vandaag goed voor 55 tot 65 procent van alle containers die in Antwerpen gelost en geladen worden. Het bedrijf is echter aan het bestuderen hoe en waar het in de toekomst verder wil groeien. 'Er zijn heel veel mensen die mij daarover vragen stellen, maar tot op heden hebben we nog geen standpunt ingenomen', verklaart de topman van MSC Belgium, Marc Beerlandt.
De inkrimping van de Antwerpse activiteiten door de G6-alliantie is ook geen goed nieuws voor het overslagbedrijf PSA Hesse-Noordnatie. Dat behandelt de containerschepen van de reders die deel uitmaken van dit nieuwe samenwerkingsverband. Het lossen en laden gebeurde tot nog toe op de Noordzee-terminal, een van de twee containerkaaien op de rechterscheldeoever.
Dat zes grote containerrederijen nauw gaan samenwerken, heeft alles te maken met de zware crisis waarin de scheepvaart zit. Een overaanbod van nieuwe en almaar grotere schepen heeft de vrachtprijzen gekelderd. Tegelijkertijd zijn de kosten sterk toegenomen door de oplopende brandstofprijzen. Het resulteert in een overlevingsstrijd bij de reders. De G6 Alliance met APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K Lines, NYK and OOCL illustreert dat samenwerking een van de reddingsboeien is geworden.
Voor de Antwerpse haven, die veel ambitie heeft, was het gisteren een zwarte dag. Een splinternieuw samenwerkingsverband van zes grote containerreders -de G6Alliance- heeft immers besloten minder vaak naar de Antwerpse haven te komen. In plaats van twee regelmatige passages per week met containerschepen vanuit het Verre Oosten, hebben ze besloten om het te houden bij één Antwerps bezoek. 'Slecht nieuws', erkent woordvoerster Annik Dirkx van het Antwerpse havenbestuur.
De zes containerreders geven Antwerpen nog een extra tik door aan te geven dat Rotterdam, Hamburg en Southampton de Europese hub-havens worden. Daarmee degraderen ze Antwerpen tot haven met een regionaal belang. Zo'n mededeling kan Antwerpen missen als kiespijn. De haven doet er immers alles aan om internationaal duidelijk te maken dat ze dankzij de Scheldeverdieping en het Deurganckdok grote troeven in handen heeft als knooppunt voor de intercontinentale containervaart.
De tegenvaller komt op een slecht moment. In Antwerpse havenkringen is er heel wat zenuwachtigheid als er vragen komen over de toekomst van de grootste containerklant van de Antwerpse haven. De Zwitsers-Italiaanse scheepvaartgroep MSC is vandaag goed voor 55 tot 65 procent van alle containers die in Antwerpen gelost en geladen worden. Het bedrijf is echter aan het bestuderen hoe en waar het in de toekomst verder wil groeien. 'Er zijn heel veel mensen die mij daarover vragen stellen, maar tot op heden hebben we nog geen standpunt ingenomen', verklaart de topman van MSC Belgium, Marc Beerlandt.
De inkrimping van de Antwerpse activiteiten door de G6-alliantie is ook geen goed nieuws voor het overslagbedrijf PSA Hesse-Noordnatie. Dat behandelt de containerschepen van de reders die deel uitmaken van dit nieuwe samenwerkingsverband. Het lossen en laden gebeurde tot nog toe op de Noordzee-terminal, een van de twee containerkaaien op de rechterscheldeoever.
Dat zes grote containerrederijen nauw gaan samenwerken, heeft alles te maken met de zware crisis waarin de scheepvaart zit. Een overaanbod van nieuwe en almaar grotere schepen heeft de vrachtprijzen gekelderd. Tegelijkertijd zijn de kosten sterk toegenomen door de oplopende brandstofprijzen. Het resulteert in een overlevingsstrijd bij de reders. De G6 Alliance met APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K Lines, NYK and OOCL illustreert dat samenwerking een van de reddingsboeien is geworden.
Terug naar Startpagina
Terug naar Krantenartikelen
Terug naar Ikmaakmezorgen-artikelen